Möte 2024-02-26
-
Ärendet avser fastställande av ärendelista.
Ordförande påminner även närvarande om regler och rutiner gällande jäv.
-
Under allmänhetens frågestund har kommuninvånarna möjlighet att ställa frågor i ärenden som rör kommunens verksamhet.
Under frågestunden får någon överläggning inte förekomma. Ordföranden bestämmer efter samråd med vice ordförandena hur frågestunden ska genomföras och låter kalla de förtroendevalda eller anställda hos kommunen som behövs för att lämna upplysningar under den.
En fråga har inkommit, gällande vindkraftpark Spångberget.
-
En stående punkt på dagordningen är "Korta frågor och korta svar", där ledamöter får fråga andra ledamöter. Maximalt en minut för frågan och en minut för svar.
-
Interpellationer får ställas av kommunfullmäktiges ledamöter och tjänstgörande ersättare. En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot och ett svar på en interpellation ska vara skriftlig.
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot, svar på frågan behöver dock inte vara skriftligt. En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts.
En fråga har inkommit, från Dennis Hjalmarsson (SD) gällande den ekominska föreningen Huset, jobb och kompetens.
Bilagor
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har att besluta att motionen ska tillsändas kommunstyrelsen för beredning.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har att besluta att motionen ska tillsändas kommunstyrelsen för beredning.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit.
-
Ärendet avser avsägelse från uppdrag i kommunfullmäktige och kommunfullmäktiges valberedning.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser avsägelse från uppdrag i Förbundsdirektionen för Medelpads Räddningstjänstförbund.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser revidering av arvodesreglementet. Förslaget hanterar arvode för presidiet för det nya bolaget Site Alby Utveckling AB samt valnämndens presidier.
-
133kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
944kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser sista uppföljning av kommunfullmäktiges mål för 2023.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
949kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 3 kap Översiktsplan (2020:76) ska varje kommun ska ha en aktuell översiktsplan, som omfattar hela kommunen och som anger inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av den fysiska miljön. Översiktsplanen är inte bindande men ska ge vägledning för beslut om mark- och vattenområden och den byggda miljön
Ånge kommun har tagit fram ett förslag till en ny översiktsplan för Ånge kommun.
I beslut om planen ingår följande handlingar:
- Översiktsplan Ånge 2040 – antagandehandling januari 2024
- Översiktsplan Ånge 2040 – kartbilaga antagandehandling januari 2024
- Riksintressen i Ånge kommun – bilaga till översiktsplan Ånge 2040 antagandehandling januari 2024
- Beslut om antagande av Översiktsplan Ånge 2040
- Miljökonsekvensbeskrivning – bilaga till översiktsplan Ånge 2040
antagandehandling januari 2024
- Länsstyrelsen Västernorrland – Granskningsyttrande över översiktsplan för Ånge kommun
- Granskningsutlåtande och sammanställning av strategisk miljöbedömning
- Samrådsredogörelse – bilaga till översiktsplan Ånge 2040
- Sundsvallsregionens utvecklingsinriktning
Handlingar i kursiverad text utgör tillsammans med Landsbygdsutveckling i strandnära lägen, tillägg 2013, drn 10/297, den nya översiktsplanen för Ånge kommun. I ärendet finns också Planeringsunderlag och Webbkarta men de ingår inte i beslutet om ny översiktsplan.
-
200kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
510kb Ladda ner dokument
-
Som ett fortsatt led i att skapa ett grönt industriområde med industriell symbios föreslås att Ånge kommun säljer en del av fastigheten Ovansjö 2:104 till RES Renewable Norden AB.
Försäljningen genomförs via tecknade av ett Köpeavtal samt ett Genomförandeavtal.
-
117kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
661kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
377kb Ladda ner dokument
-
591kb Ladda ner dokument
-
661kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
740kb Ladda ner dokument
-
732kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
648kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
16
Primärt samverkansavtal avseende yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar inom komvux på gymnasial nivå
Ärendet
Ändringar i skollagen medför bland annat att kommuner ska samverka när utbildningar inom gymnasieskolan och komvux planeras, dimensioneras och erbjuds. Samverkan ska ske mellan minst tre kommuner och formaliseras via ett primärt samverkansavtal genom vilket deltagande kommuner bildar ett primärt samverkansområde för utbildningen.
Nu föreliggande ärende avser komvux på gymnasial nivå och föreslår att Västernorrland utgör primärt samverkansområde och att ett primärt samverkansavtal följaktligen upprättas mellan samtliga sju kommuner i Västernorrland.
Bakgrund
Mot bakgrund av regeringens proposition 2021/22:159 Dimensionering av gymnasial utbildning för bättre kompetensförsörjning har Skollagen förändrats i syfte att öka det tillgängliga utbudet av utbildning på gymnasial nivå, att underlätta ungdomars och vuxnas etablering på arbetsmarknaden samt att förbättra kompetensförsörjningen till välfärd och näringsliv.
Förändringarna i skollagen tillämpas första gången avseende utbildning som påbörjas 2025, och innebär bland annat att
- Arbetsmarknadens behov ska få betydelse för planering och dimensionering av utbildning på gymnasial nivå
- Varje kommun ska samverka med minst två andra kommuner genom ett primärt samverkansavtal avseende planering, dimensionering och erbjudande av utbildning, inom ett primärt samverkansområde för utbildningen.
- Inom det sk. primära samverkansområde som den sökande är hemmahörande i gäller så kallat frisök
- Så kallade sekundära samverkansavtal kan slutas med kommuner eller regioner utanför det primära samverkansområdet.
- Det primära samverkansavtalet ligger till grund för gemensam ansökan om statsbidrag yrkesvux
För komvux ska samverkansavtalet omfatta yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar på gymnasial nivå. Varje samverkande kommun ska erbjuda all sådan yrkesutbildning som anordnas av huvudmännen i det primära samverkansområdet.
Ekonomiska effekter av frisök kan i dagsläget inte besvaras tydligt. Här behövs olika tydliggöranden göras framgent: Prislistor, gemensam ekonomi och hantering av statsbidragsansökan och -redovisning är några exempel.
Inom ramen för det primära samverkansavtalet/-området ska samtliga huvudmän informera om och marknadsföra hela det utbud som erbjuds inom området. Detta kan både medföra ökade kostnader i och med ett större utbud att marknadsföra, och lägre kostnader via förbättrade förutsättningar att fylla samtliga utbildningsplatser.
Ärendets tidigare handläggning
Inom ramen för det länsgemensamma Verksamhetschefsnätverket har en arbetsgrupp utrett och tydliggjort förutsättningar för primära samverkansavtal i linje med förändringarna i skollagen.
Arbetsgruppen konstaterar i sitt förslag att kommunerna behöver enas om hur det primära samverkansområdet/de primära samverkansområdena ska se ut och på vilken nivå samverkan ska ske.
I samband med ”Avstämningsmöte om avsiktsförklaring fördjupad samverkan mellan komvux i Västernorrland” 2023-12-15 uppdrog samtliga nämndsordföranden i länets kommuner till respektive skolchefer att ta fram ett gemensamt förslag till primärt samverkansområde/samverkansområden för vilket ett/flera primära samverkansavtal ska upprättas.
-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
Motionsställaren Linda Mattsson (VF) yrkar att kommunen:
- snarast tillsätter en extern utredare som går igenom arbetsmiljöns samtliga delar så vi som politiker får ett adekvat underlag till det som ingår i vårt politiska ansvar.
- ger utredaren i uppdrag att presentera ett förslag till lösningar för arbetsmiljön och även hur vårdtyngd för anställda inom socialnämndens arbetsområde ska beräknas.
- när underlaget är färdigt tillsätter en grupp med representanter från samtliga politiska partier för att ta fram mål och program för att förbättra våra anställdas arbetsmiljö.
Ärendet avser förslag till besvarande av motion. Ärendet återremitterades av kommunfullmäktige 2023-06-12.
-
164kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
Medelpads Räddningstjänstförbund har den 16 november 2023 inkommit med förslag till nya taxor och avgifter 2024 för Medelpads Räddningstjänstförbund.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
364kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 16 kap 6 f-g § SoL och 28 f-g § LSS är kommunerna skyldiga att rapportera alla gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader.
Rapportering ska ske till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), kommunens revisorer och kommunfullmäktige. Kvartal 3 och 4 2023 redovisas.
Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
472kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser fastställande av ärendelista.
Ordförande påminner även närvarande om regler och rutiner gällande jäv.
-
Under allmänhetens frågestund har kommuninvånarna möjlighet att ställa frågor i ärenden som rör kommunens verksamhet.
Under frågestunden får någon överläggning inte förekomma. Ordföranden bestämmer efter samråd med vice ordförandena hur frågestunden ska genomföras och låter kalla de förtroendevalda eller anställda hos kommunen som behövs för att lämna upplysningar under den.
En fråga har inkommit, från Thomas Andersson gällande vindkraftpark Spångberget.
Erik Lövgren (S), kommunalråd svarar att kommunfullmäktige ska ta ställning till en översiktsplan som definierar allt som ska finnas eller inte finnas i vårt geografiska område. Många kommuner har istället ett tematiskt tillägg gällande vindkraft. Översiktsplanen innebär att alla vindkraftsansökningar ska prövas enskilt, därmed finns inget generellt ställningstagande för eller emot vindkraft som företeelse.
Ännu finns ingen ansökan från RWE, men de planerar att lämna in en. När ansökan skickas från Länsstyrelsen till Ånge kommun kommer det finnas gott om tid att diskutera ansökan och eventuellt vindbruk i Byberget.
Innan dagens möte hölls en presskonferens med RES Renewables AB. De har byggt Björnbergets och Gubbabergets vindkraftparker, kopplat till Tovåsens ställverk som är hjärtat i ett energisystem som möjliggör att kommunen ska sälja 20 hektar industrimark till RES för byggandet av en vätgasfabrik. Partierna har sagt att de vill se en värdebehållning lokalt, vilket detta är ett föredöme för. Kommunen har inte rätt att ställa sådana krav, men däremot ska alla som vill etablera vindkraft här fundera över vilken värdebehållning det finns lokalt för de som bor i Ånge kommun, i närheten och som är kommuninvånare.
Bilagor
-
En stående punkt på dagordningen är "Korta frågor och korta svar", där ledamöter får fråga andra ledamöter. Maximalt en minut för frågan och en minut för svar.
Hans-Erik Bäck (M) frågar kommunstyrelsens ordförande om det finns någon plan för information till invånare med anledning av det osäkra omvärldsläget?
Erik Lövgren (S) svarar att det pågår ett gemensamt arbete i länet och tillsammans med Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB). Det vore lämpligt med information till kommunfullmäktige vid nästa sammanträde.
Linda Mattsson (VF) frågar om lokalen för kommunfullmäktiges sammanträde, den är besvärlig för ledamöter och därmed inte bra ur ett debattperspektiv. När ska fullmäktige byta lokal?
Olof Bäckman, biträdande stabschef svarar att projektering pågår för den gamla fullmäktigesalen, med förhoppning om att den är färdigställd någon gång mellan april och juni.
Linda Mattsson VF) frågar Birgitta Sjögren (S) om hur kommunens organisation ser ut för suicidprevention och vid allvarliga händelser, samt finns det någon krishantering för personalgrupper?
Birgitta Sjögren (S) svarar att det finns en organisation för att stötta anhöriga när händelser inträffar. Vid större händelser, där många människor är drabbade finns POSOM-gruppen.
Dennis Hjalmarsson (SD) frågar Erik Lövgren (S) om vad han anser är "rent politiskt"? Enligt kommunens riktlinjer för motionshantering ska förslag till svar lämnas av tjänstepersoner i alla fall där förslaget inte är rent politiskt.
Erik Lövgren (S) svarar att kommunfullmäktige har fattat beslut om de riktlinjerna och undrar varför Dennis Hjalmarsson (SD) inte fört detta på tal när beslutet skulle fattas. I övrigt antar han att med "rent politiskt" menas de frågor som inte har en rent ideologisk bas.
-
Interpellationer får ställas av kommunfullmäktiges ledamöter och tjänstgörande ersättare. En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot och ett svar på en interpellation ska vara skriftlig.
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot, svar på frågan behöver dock inte vara skriftligt. En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts.
En fråga har inkommit, från Dennis Hjalmarsson (SD) gällande den ekonomiska föreningen Huset, jobb och kompetens. Han frågar hur mycket föreningen har kostat skattebetalarna i kommunen?
Erik Lövgren (S) beskriver bakgrunden till bildandet av föreningen och varför det nu föreslås att den ska upplösas.
Den sammanlagda kostnaden för föreningen är 18 486 kronor och 46 timmars arbetstid, exklusive den kommande extra stämman.
Kostnaden fördelas enligt följande:
13 möten under 2022, totalt 23,5 timmar. Tio möten under 2023, totalt 11,5 timmar. Ett möte 2024, totalt 1 timma, exklusive den extra stämma som ska hållas den 28 februari.
Kostnaden för styrelsen och dess möten inklusive arvoden uppgår till 3 575 kronor.
De flesta mötena har skett via Teams, övriga möten hölls i kommunens befintliga lokaler. Under 2022 hölls ett fåtal möten i andra lokaler, vilket bekostades av projektet Testbädd Ånge, IF Metalls projekt som sedan gick in i föreningen Huset, jobb och kompetens.
Övriga kostnader och avgifter uppgår till 1 500 kronor.
Bilagor
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har att besluta att motionen ska tillsändas kommunstyrelsen för beredning.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har att besluta att motionen ska tillsändas kommunstyrelsen för beredning.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit.
Yrkanden
Dennis Hjalmarsson (SD) föreslår kommunfullmäktige besluta att
Tillsända medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och till kommunfullmäktige för beslut.
Stiven Wiklund (S) föreslår kommunfullmäktige besluta att
Tillsända medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beslut.
Förslaget bifalls av Sten-Ove Danielsson (S).
Ordförande konstaterar att det att finns två förslag till beslut, dels Dennis Hjalmarssons (SD) förslag, dels Stiven Wiklunds (S) förslag.
Ordförande ställer förslagen emot varandra och finner att kommunfullmäktige beslutar enligt Stiven Wiklunds (S) förslag.
Bilagor
-
Ärendet avser avsägelse från uppdrag i kommunfullmäktige och kommunfullmäktiges valberedning.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser avsägelse från uppdrag i Förbundsdirektionen för Medelpads Räddningstjänstförbund.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser revidering av arvodesreglementet. Förslaget hanterar arvode för presidiet för det nya bolaget Site Alby Utveckling AB samt valnämndens presidier.
Ajournering 14.15-14.18.
Yrkanden
Lina Lindman (VF) föreslår kommunfullmäktige besluta att
Bifalla kommunstyrelsens förslag, med tillägget att initiera en genomgång för befintligt dokument för att reda ut eventuella frågetecken
Förslaget bifalls av Sten-Ove Danielsson (S) och Dennis Hjalmarsson (SD).
Ordförande finner att det finns ett förslag till beslut, vilket även blir kommunfullmäktiges beslut.
-
133kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
944kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser sista uppföljning av kommunfullmäktiges mål för 2023.
Yrkanden
Erik Lövgren (S) föreslår kommunfullmäktige besluta i enlighet med kommunstyrelsens förslag
Godkänna redovisningen av kommunfullmäktiges måluppföljning, tertialrapport 3 2023.
Förslaget bifalls av Mikael Johansson (S), Carl-Olof Svensson (KD), Jan Filipsson (S), Anette Lövgren (S), Elisabet Larsson (C) och Hans-Erik Bäck (M).
Linda Mattsson (VF) föreslår kommunfullmäktige besluta
Avslag till kommunstyrelsens förslag.
Förslaget bifalls av Dennis Hjalmarsson (SD) och Joakim Bäckström (VF).
Ordförande konstaterar att det att finns två förslag till beslut, dels Erik Lövgrens (S) förslag, dels Linda Mattssons (VF) förslag.
Ordförande ställer förslagen emot varandra och finner att kommunfullmäktige beslutar enligt Erik Lövgrens (S) förslag.
Reservationer
Linda Mattsson (VF), Joakim Bäckström (VF), Lina Lindman (VF), Lars-Olof Larsson (VF), Angelika Göransson Malkusson (VF) och Mai Karlsson (VF) reserverar sig mot beslutet med följande hänvisning:
Vår Framtid reserverar sig mot redovisningen av kommunfullmäktiges måluppföljning, tertialrapport 3. Majoriteten har beslutat 15 mål för kommunfullmäktige, där flera av dem handlar om att på olika områden “öka takten” eller “ytterligare utveckla”. Att öka takten innebär att göra något fortare och handlar varken om tillgänglighet eller att göra fler aktiviteter, om det inte leder till att det görs i högre hastighet. Om målen ska “öka farten” måste det finnas en utgångspunkt och ett mål, med en acceleration. Diskussionen om relevansen för sådana formuleringar diskuterades mellan majoritet och opposition redan då målen bestämdes i november 2022, men majoriteten vidhöll att låta målen vara formulerade på detta sätt, vilket gör det mer eller mindre omöjligt att utvärdera i den form de är.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
949kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 3 kap Översiktsplan (2020:76) ska varje kommun ska ha en aktuell översiktsplan, som omfattar hela kommunen och som anger inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av den fysiska miljön. Översiktsplanen är inte bindande men ska ge vägledning för beslut om mark- och vattenområden och den byggda miljön
Ånge kommun har tagit fram ett förslag till en ny översiktsplan för Ånge kommun.
I beslut om planen ingår följande handlingar:
- Översiktsplan Ånge 2040 – antagandehandling januari 2024
- Översiktsplan Ånge 2040 – kartbilaga antagandehandling januari 2024
- Riksintressen i Ånge kommun – bilaga till översiktsplan Ånge 2040 antagandehandling januari 2024
- Beslut om antagande av Översiktsplan Ånge 2040
- Miljökonsekvensbeskrivning – bilaga till översiktsplan Ånge 2040
antagandehandling januari 2024
- Länsstyrelsen Västernorrland – Granskningsyttrande över översiktsplan för Ånge kommun
- Granskningsutlåtande och sammanställning av strategisk miljöbedömning
- Samrådsredogörelse – bilaga till översiktsplan Ånge 2040
- Sundsvallsregionens utvecklingsinriktning
Handlingar i kursiverad text utgör tillsammans med Landsbygdsutveckling i strandnära lägen, tillägg 2013, drn 10/297, den nya översiktsplanen för Ånge kommun. I ärendet finns också Planeringsunderlag och Webbkarta men de ingår inte i beslutet om ny översiktsplan.
Yrkanden
Erik Lövgren (S) föreslår kommunfullmäktige besluta i enlighet med kommunstyrelsens förslag, att
- Anta Översiktsplan Ånge 2040.
- Översiktsplan Ånge 2040 ersätter Översiktsplan 2004, dnr 98/398 och Vindkraftstillägg till Översiktsplanen, dnr 08/343.
- Landsbygdsutveckling i strandnära läge, LIS, tillägg 2013, dnr 10/297, fortsätter att gälla som del av Översiktsplan Ånge 2040.
Förslaget bifalls av Sten-Ove Danielsson, Hans-Erik Bäck (M), Linda Mattsson (VF), Örjan Olsson (V), Carl-Olof Svensson (KD) och Elisabet Larsson (C).
Erik Thunefors (SD) föreslår kommunfullmäktige besluta att
Återremiss av ärendet, med motiveringen: på sidan 12, under rubriken Konkreta mål för Ånge kommuns översiktsplan 2040 yrkar jag att punkt 5, Planera för hur kommunen ska arbeta med lägen för ny vindkraft tas bort. På sidan 51, Planera för hur kommunen ska arbeta med lägen för ny vindkraft, Måluppfyllelse - yrkar jag att nuvarande förslag till text tas bort och ersätts med Kommunen har redan mycket utbyggd vindkraft, därför säger vi nej till all ytterligare utbyggnad av vindkraft i kommunen. Rubriken Målkonflikter mellan att vindkraftsetableringar och påverkan på miljöverkan och tillhörande textstycke tas bort.
Ordförande konstaterar att det att finns två förslag till beslut, dels Erik Lövgrens (S) förslag, dels Erik Thunefors (SD) förslag.
Ordförande ställer förslagen emot varandra och finner att kommunfullmäktige beslutar enligt Erik Lövgrens (S) förslag.
-
200kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
510kb Ladda ner dokument
-
Som ett fortsatt led i att skapa ett grönt industriområde med industriell symbios föreslås att Ånge kommun säljer en del av fastigheten Ovansjö 2:104 till RES Renewable Norden AB.
Försäljningen genomförs via tecknade av ett Köpeavtal samt ett Genomförandeavtal.
Yrkanden
Erik Lövgren (S) föreslår att kommunfullmäktige beslutar i enlighet med kommunstyrelsens förslag, att
Uppdra kommunchef att färdigställa försäljning av del av fastigheten Ovansjö 2:104 till RES Renewable Norden AB.
Förslaget bifalls av Sten-Ove Danielson (S), Linda Mattsson (VF), Elisabet Larsson (C), Örjan Olsson (V), Carl-Olof Svensson (KD), Hans-Erik Bäck (M), Dennis Hjalmarsson (SD), Stig Malmberg (SD), Angelika Karlsson (M) och Mikael Johansson (S).
Ordförande finner att det finns ett förslag till beslut, vilket även blir kommunfullmäktiges beslut.
-
117kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
661kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
377kb Ladda ner dokument
-
591kb Ladda ner dokument
-
661kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
740kb Ladda ner dokument
-
732kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
648kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
§ 16
Primärt samverkansavtal avseende yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar inom komvux på gymnasial nivå
Ärendet
Ändringar i skollagen medför bland annat att kommuner ska samverka när utbildningar inom gymnasieskolan och komvux planeras, dimensioneras och erbjuds. Samverkan ska ske mellan minst tre kommuner och formaliseras via ett primärt samverkansavtal genom vilket deltagande kommuner bildar ett primärt samverkansområde för utbildningen.
Nu föreliggande ärende avser komvux på gymnasial nivå och föreslår att Västernorrland utgör primärt samverkansområde och att ett primärt samverkansavtal följaktligen upprättas mellan samtliga sju kommuner i Västernorrland.
Bakgrund
Mot bakgrund av regeringens proposition 2021/22:159 Dimensionering av gymnasial utbildning för bättre kompetensförsörjning har Skollagen förändrats i syfte att öka det tillgängliga utbudet av utbildning på gymnasial nivå, att underlätta ungdomars och vuxnas etablering på arbetsmarknaden samt att förbättra kompetensförsörjningen till välfärd och näringsliv.
Förändringarna i skollagen tillämpas första gången avseende utbildning som påbörjas 2025, och innebär bland annat att
- Arbetsmarknadens behov ska få betydelse för planering och dimensionering av utbildning på gymnasial nivå
- Varje kommun ska samverka med minst två andra kommuner genom ett primärt samverkansavtal avseende planering, dimensionering och erbjudande av utbildning, inom ett primärt samverkansområde för utbildningen.
- Inom det sk. primära samverkansområde som den sökande är hemmahörande i gäller så kallat frisök
- Så kallade sekundära samverkansavtal kan slutas med kommuner eller regioner utanför det primära samverkansområdet.
- Det primära samverkansavtalet ligger till grund för gemensam ansökan om statsbidrag yrkesvux
För komvux ska samverkansavtalet omfatta yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar på gymnasial nivå. Varje samverkande kommun ska erbjuda all sådan yrkesutbildning som anordnas av huvudmännen i det primära samverkansområdet.
Ekonomiska effekter av frisök kan i dagsläget inte besvaras tydligt. Här behövs olika tydliggöranden göras framgent: Prislistor, gemensam ekonomi och hantering av statsbidragsansökan och -redovisning är några exempel.
Inom ramen för det primära samverkansavtalet/-området ska samtliga huvudmän informera om och marknadsföra hela det utbud som erbjuds inom området. Detta kan både medföra ökade kostnader i och med ett större utbud att marknadsföra, och lägre kostnader via förbättrade förutsättningar att fylla samtliga utbildningsplatser.
Ärendets tidigare handläggning
Inom ramen för det länsgemensamma Verksamhetschefsnätverket har en arbetsgrupp utrett och tydliggjort förutsättningar för primära samverkansavtal i linje med förändringarna i skollagen.
Arbetsgruppen konstaterar i sitt förslag att kommunerna behöver enas om hur det primära samverkansområdet/de primära samverkansområdena ska se ut och på vilken nivå samverkan ska ske.
I samband med ”Avstämningsmöte om avsiktsförklaring fördjupad samverkan mellan komvux i Västernorrland” 2023-12-15 uppdrog samtliga nämndsordföranden i länets kommuner till respektive skolchefer att ta fram ett gemensamt förslag till primärt samverkansområde/samverkansområden för vilket ett/flera primära samverkansavtal ska upprättas.
-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
Motionsställaren Linda Mattsson (VF) yrkar att kommunen:
- snarast tillsätter en extern utredare som går igenom arbetsmiljöns samtliga delar så vi som politiker får ett adekvat underlag till det som ingår i vårt politiska ansvar.
- ger utredaren i uppdrag att presentera ett förslag till lösningar för arbetsmiljön och även hur vårdtyngd för anställda inom socialnämndens arbetsområde ska beräknas.
- när underlaget är färdigt tillsätter en grupp med representanter från samtliga politiska partier för att ta fram mål och program för att förbättra våra anställdas arbetsmiljö.
Ärendet avser förslag till besvarande av motion. Ärendet återremitterades av kommunfullmäktige 2023-06-12.
Yrkanden
Linda Mattsson (VF) föreslår kommunfullmäktige besluta att
Bifalla motionen.
Förslaget bifalls av Lars-Olof Larsson (VF), Stig Malmberg (SD), Erik Thunefors (SD), Örjan Olsson (V), Dennis Hjalmarsson (SD) och Joakim Bäckström (VF).
Erik Lövgren (S) föreslår kommunfullmäktige besluta i enlighet med kommunstyrelsens förslag, att
Avslå motionen.
Förslaget bifalls av Mikael Johansson (S), Elisabet Larsson (C), Jan Filipsson (S) och Sten-Ove Danielsson (S).
Ordförande konstaterar att det att finns två förslag till beslut, dels Linda Matssons (VF) förslag, dels Erik Lövgrens (S) förslag.
Ordförande ställer förslaget emot varandra och finner att kommunfullmäktige beslutar enligt Erik Lövgrens (S) förslag.
Omröstning begärs
Kommunfullmäktige godkänner följande beslutsgång
Ja-röst för Erik Lövgrens (S) förslag
Nej-röst för Linda Mattssons (VF) förslag.
Omröstningsresultat
Med 21 ja-röster för Erik Lövgrens (S) förslag och 13 nej-röster för Linda Mattssons (VF)
förslag beslutar kommunfullmäktige bifalla Erik Lövgrens (S) förslag.Reservationer
Linda Mattsson (VF), Joakim Bäckström (VF), Lina Lindman (VF), Lars-Olof Larsson (VF), Angelika Göransson Malkusson (VF) och Mai Karlsson (VF) reserverar sig mot beslutet med följande hänvisning:
Vi reserverar oss mot beslutet att avslå motionen Arbetsmiljö i Ånge kommun. Vi oroar oss för arbetsmiljön för våra anställda. Att det finns brister tyder bland annat de höga sjukskrivningstalen på. Fullmäktige har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön. Vi anser att en oberoende utredning är påkallad och av vikt för att vi ska kunna ta detta politiska ansvar.
-
164kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
Medelpads Räddningstjänstförbund har den 16 november 2023 inkommit med förslag till nya taxor och avgifter 2024 för Medelpads Räddningstjänstförbund.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
364kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 16 kap 6 f-g § SoL och 28 f-g § LSS är kommunerna skyldiga att rapportera alla gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader.
Rapportering ska ske till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), kommunens revisorer och kommunfullmäktige. Kvartal 3 och 4 2023 redovisas.
Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
472kb Ladda ner dokument