Möte 2024-02-28
-
Ordförande ställer frågan om någon närvarande ska lämna jäv eller intressekonflikt under mötet.
Kommunstyrelsen och övriga nämnder har som rutin att inleda samtliga möten med en kontrollfråga om jäv inför mötet.
Jäv enligt Kommunallagen 24 - 26 §:
En förtroendevald eller en anställd som är jävig i ett ärende hos en nämnd får inte delta eller närvara vid handläggningen av ärendet, men får vidta åtgärder som inte någon annan kan vidta utan att det blir förseningar.
Som förtroendevald eller anställd hos kommunen eller landstinget är jag jävig om:
• saken angår mig själv eller min make, sambo, förälder, barn eller syskon eller någon annan närstående eller om ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för mig själv eller någon närstående,
• jag eller någon närstående är ställföreträdare för den som saken angår eller för någon som kan vänta synnerlig nytta eller skada av ärendets utgång,
• ärendet rör tillsyn över sådan kommunal verksamhet som jag själv är knuten till,
• Jag har fört talan som ombud eller mot ersättning hjälpt någon i saken, eller
• det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till min opartiskhet i ärendet.
Om jag känner till något som kan antas göra att jag är jävig, ska jag självmant ge det till känna.
Den som jävet gäller får delta i prövningen av jävsfrågan endast om nämnden inte är beslutför utan hen och någon annan inte kan tillkallas utan förseningar. -
Valnämnden sammanträder under hela granskningen och rösträkningen, vilket innebär att nämnden ska närvara hela tiden. Sammanträdet ska hanteras på samma sätt som ett vanligt nämndsammanträde och förfarandet är reglerat i kommunallagen.
Valnämndens preliminära rösträkning är offentlig vilket innebär att räkningen ska vara öppen för allmänheten.
Valnämnden ska fatta beslut om valnämndens ledamöter och ersättare får räkna röster på valnämndens preliminära rösträkning om de kandiderar på lista
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Följande information lämnas till valnämnden:
- Arvodesbestämmelser
- Återkoppling från Länsstyrelsens utbildning i Härnösand gällande bland annat valsäkerhetsarbetet.
Bilagor
-
375kb Ladda ner dokument
-
Kommunfullmäktige har tilldelat valnämnden en rambudget för EU-valet 2024. Valnämnden har att bryta ner den ramen till en detaljbudget.
-
89kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
41kb Ladda ner dokument
-
449kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Valnämnden bör påbörja arbetet med att se över valdistrikten inför kommande val.
Val till Europaparlamentet blir 2024. Senast året före den 1 december 2023 ska länsstyrelsen ha fattat beslut om valdistrikt, om valnämnden anser att göra förändringar. Innan dess ska valnämnden lämna förslag till beslut till kommunfullmäktige som ska överlämna detta till länsstyrelsen för slutligt beslut.
Från 2010 gäller följande 9 valdistrikt som är Ånge, Ånge centrum, Alby, Hallsta, Borgsjö-Erikslund, Östavall-Byberget-Överturingen, Ljungaverk, Fränsta, Torpshammar-Naggen-Munkbysjön.
Varje valdistrikt har en vallokal och valdistriktens storlek och omfattning anpassas för att få en jämn och smidig tillströmning av väljare till vallokalerna. Enligt 4 kap 17 § vallagen ska ett valdistrikt omfatta mellan 1000 och 2000 röstberättigade. Ett valdistrikt får ligga utanför intervallet 1000–2000 röstberättigade endast om det finns särskilda skäl. Sådana skäl skulle kunna vara att valdistriktet väntas öka/minska sin folkmängd inom kort. Endast om det finns synnerliga skäl får ett valdistrikt omfatta färre än 300 röstberättigade. Denna nedre gräns är satt med hänsyn till att skyddet för valhemligheten ska kunna bibehållas.
Valdistriktens namn ska beskriva det område som avses. En person med lokalkännedom ska kunna förstå vilket område som avses bara genom att läsa namnet. Varje valdistrikt ska vara en geografiskt obruten yta. Det betyder att ett valdistrikt inte får delas upp i enklaver.
Första mars valåret ska Valmyndigheten ta fram statistik över röstberättigade per valdistrikt.-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Varje valdistrikt ska ha en vallokal. I den vallokalen kan de som hör till distriktet rösta.
Valnämnden i varje kommun bestämmer vilken lokal som är mest lämpad att vara vallokal för respektive distrikt. Lokalen bör vara centralt placerad med hänsyn till kommunikationer för de väljare som bor i valdistriktet. Kommunen behöver även göra en lämplig bedömning av vallokalen utifrån geografiska egenskaper, avgränsningar, värdeneutralitet, tillgänglighet, säkerhet och öppettider.
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Den som inte kan rösta i vallokal på valdagen kan rösta i förtid i en röstningslokal. Det går att förtidsrösta i vilken röstningslokal som helst i hela landet. Det är kommunen som bestämmer vilka lokaler som ska ha förtidsröstning. I alla kommuner ska det finnas minst en röstningslokal öppen varje dag som förtidsröstning kan ske.
Förtidsröstningen startar 18 dagar före valdagen, den 9 juni vid Europaparlamentsvalet och pågår till och med valdagen.
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Valnämnden måste inledningsvis besluta om vilka som ska vara behörighetsadministratörer och inskrivare för kommunen. Åtkomst och behörigheter för dessa roller begärs av länsstyrelsen. Blanketter för begäran om behörighet, förbindelse om behörighet samt beslut enligt ovan skickas in till länsstyrelsen. Valnämnden ska vidare besluta om vilka som ska ha de andra rollerna i systemet. Både kommunens och länsstyrelsens behörighetsadministratörer kan tilldela dessa roller
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Valnämnden ska planera för mottagning, sortering, transport, utkörning och förvaring av förtidsröster för att behålla en god säkerhet och effektiv logistik. Valnämnden upprättar ett valkansli för mottagning och hantering av förtidsröster. Instruera kommunens posthantering om hur brevröster ska hanteras
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Valnämnden måste kontakta PostNord för att ta reda på vilka brevbärarlinjer som passerar i kommunen och göra upp om var rösterna ska lämnas in. Det kan bli nödvändigt att överlägga med andra kommuner om var rösterna ska tas emot då brevbärarna kan ta emot röster i flera kommuner.
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Valnämnden har att besluta om valskjutsar till vallokaler på valdagen.
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
12
Valsedlar i röstningslokaler, vallokaler och ambulerande röstmottagare samt avskärmningar av platser för valsedlar val till Europaparlamentet 2024-06-09
Valmyndigheten rekommenderar att valnämnden fattar beslut om i vilken ordning valsedlarna ska presenteras. Valnämnden bör besluta om vilken typ av avskärmning som ska användas runt valsedlarna. Se på Valcentralen vilka partivalsedlar som röstmottagarna ansvarar för att lägga ut på alla röstmottagningsställen. Ta fram rutiner för att ta hand om valsedlarna som partiföreträdarna kommer med till röstmottagningsställen. Se över antal valsedelsställ och avskärmningar som behövs enligt lokala förutsättningar. Ta fram rutiner för att förebygga och konsekvensreducera stöld och sabotage av valsedlar i valsedelställ.
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Planera för information och utbildning av den egna organisationen.
Inkludera informationsarbete i verksamhetsskyddsanalysen eller risk- och sårbarhetsanalysen.
Kontakta kommunens olika avdelningar för att ta reda på olika målgrupper samt om hur de jobbar med information mot sina egna målgrupper om val
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
14
Utrustning och valmaterial röstningslokaler och vallokaler valen till Europaparlamentet 2024-06-09
Utrustning och valmaterial till röstningslokaler och vallokaler. Se över transportbehov vid olika tidpunkter under hela valperioden. Planera för transporter och bemanning av dessa. Inkludera transporterna i valsäkerhetsarbetet och ta höjd för säkerhetsaspekter i samband med planering. Ordna med transporter av förtidsröster från röstningslokalerna till Ånge kommunkontor och till respektive valdistrikt. Det ska alltid vara 2 personer på transporterna.
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Valkansli har tidigare upprättats i kommunkontoret, Torggatan 10, Ånge
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Valmyndigheten tillhandahåller stöd inom valsäkerhet till kommunerna och länsstyrelsernas arbete med att planera och genomföra säkrare val.
Valnämnden ansvarar för att genomföra ett systematiskt valsäkerhetsarbete för att öka skyddet av allmänna val. Risk- och sårbarhetsanalysen innehåller sannolikheten och specifik negativ påverkan av de allmänna valen. Valmyndigheten har tagit fram en handledning för verksamhetsskyddsanalys för de allmänna valen.
Valmyndigheten rekommenderar valnämnder att planera för utbildning och övning gällande valsäkerhet. Det kan vara avgörande för kommunens möjligheter att hålla god beredskap för antagonistiska hot och andra oförutsedda händelser.
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Inför valen kan det vara nödvändigt att göra en kommunikationsplan i kommunen, gärna i samverkan med eventuella kommunikatörer i kommunen. I det arbetet är det viktigt att se över målgrupper inom kommunen för riktade informationskampanjer. Anpassa kommunikationsplanen efter lokala behov och olika målgruppers behov i kommunen.
Kommunikationsplanen kan också vara en del av valsäkerhetsarbetet, som ett verktyg för att motarbeta risker som spridning av desinformation och försök till påverkan av genomförandet av, eller förtroendet för, allmänna val
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
324kb Ladda ner dokument
-
-
Det svenska valsystemet grundar sig på allmän och lika rösträtt och där valen är fria, hemliga och direkta. En väljare ska därför inte behöva utsättas för propaganda i samband med att väljaren röstar vid ett röstmottagningsställe.
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Röstmottagare ska väljas för 2024. Innan rekryteringen av röstmottagare påbörjas är det lämpligt att valnämnden fattar beslut om principer och regler som ska gälla vid rekryteringen.
En gräns som vallagskommittén anser vara befogad är att en person som kandiderar på lista inte ska vara röstmottagare. Valmyndigheten bedömer att den som kandiderar på en lista inte bör arbeta som röstmottagare eller vid rösträkning räkna eller på annat sätt hantera rösterna i det val kandidaturen avser.
-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen ska enligt vallagen tillhandahålla ambulerande röstmottagare. Kommunen bestämmer själv ambitionsnivån, gällande till exempel vilka tider som ambulerande röstmottagare ska vara tillgängliga, och om det ska finnas tillgång till ambulerande röstmottagare även lördagar och söndagar. Däremot är det viktigt att ambulerande röstmottagare kan erbjudas under hela perioden då förtidsröstningen pågår och särskilt på valdagen. Antalet ambulerande röstmottagare måste också övervägas
-
102kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
25kb Ladda ner dokument
-
-
Endast den som fått utbildning som krävs för uppdraget, får förordnas som röstmottagare. Det innebär att det är obligatoriskt med utbildning av alla röstmottagare. Valmyndigheten rekommenderar att valnämnden förordnar röstmottagare först efter genomgången utbildning. Förordnar valnämnden röstmottagarna innan de fått utbildning ska beslutet villkoras med att förordnandet förutsätter att röstmottagarna genomgått den obligatoriska utbildningen. Valmyndigheten ansvarar för att producera utbildningsmaterial till valnämnderna. Valnämnderna ska i sin utbildning av röstmottagare använda det utbildningsmaterial som är framtaget av Valmyndigheten. Valnämnderna kan vid behov komplettera eller ersätta delar av utbildningen så att lokala förhållanden och instruktioner återspeglas.
Ordföranden och vice ordföranden ska ha fördjupade kunskaper om val, kunna leda arbetet i vallokalen och ha tillräckliga kunskaper för att kunna lösa de eventuella situationer som uppstår.
-
97kb Ladda ner dokument
-