Möte 2022-04-07
-
Lokalerna ska ge väljarna goda möjligheter att rösta utifrån lokalisering, tillgänglighet, öppethållande och de ska vara värdeneutrala. Varje valdistrikt ska ha en egen vallokal. I vallokalen kan de som hör till distriktet rösta. Kommunen behöver inför varje val göra en bedömning av vilka lokaler som är mest lämpliga.
Vallokalerna ska som huvudregel vara öppna mellan klockan 08:00-20:00. Valnämnden får i undantagsfall begränsa tiderna om väljarna i ett valdistrikt ändå bedöms få tillräckligt goda möjligheter att rösta. Vallagen innehåller vissa minimikrav på öppethållande i vallokal, klockan 09:00-13:00 samt klockan 17:00-20:00.
Valnämnden ska samråda med länsstyrelsen om valnämnden tänker begränsa öppethållande i en vallokal (4 kap. 21 § vallagen). Alla samråd med länsstyrelsen ska ske skriftligen. Valnämnden ska vid samrådet kunna motivera varför väljarna ändå får tillräckligt goda möjligheter att rösta trots begränsningen.
Det får inte förekomma propaganda i anslutning till ett röstmottagningsställe. Valnämnden fattar beslut kring gränsdragning för propaganda. För att undvika propaganda vid vallokaler kan valnämnden ta reda på vilka politiska aktiviteter som kommer att ske i anslutning till lokalerna innan beslut om lokaler fattas. Valnämnden behöver också se till att den ordinarie verksamheten vid lokalen vet om att det ska vara en vallokal på platsen och vilka regler som då gäller. Valmyndigheten har kompletterat tidigare beslutat ställningstagande om värdeneutrala lokaler med skrivningar om förbud mot propaganda. Det är inte möjligt för valnämnden att i principbeslut precisera exakt hur stort utrymme som ska omfattas av förbudet mot propaganda. Valmyndigheten tar i ställningstagande upp klädsel eller utrustning som är partipolitisk samt den grundlagsskyddade rätten att bära religiös klädsel på och intill ett röstmottagningsställe.
Besök i vallokalerna har gjorts hösten 2021 samt januari 2022.
-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
539kb Ladda ner dokument
-
-
Den som inte kan rösta i vallokal på valdagen kan rösta i förtid i en röstningslokal. Det går att förtidsrösta i vilken röstningslokal som helst i hela landet. Det är valnämnden som bestämmer vilka lokaler som ska ha förtidsröstning. Under hela perioden med förtidsröstning, från och med den artonde dagen före valdagen fram till och med valdagen, ska det finnas minst en röstningslokal öppen varje dag. Det behöver inte vara samma lokal alla dagar. På valdagen ska minst en röstningslokal i kommunen vara öppen under samma tid som vallokalerna, det vill säga mellan klockan 08:00-20:00. Detta krav gäller för alla kommuner oberoende av storlek.
Huvudprincipen är att all röstmottagning ska vara öppen för alla väljare. Valnämnden kan dock vid behov anordna förtidsröstning med begränsat öppethållande på platser såsom äldrevård- och omsorgsboenden, kriminalvårdsanstalter och slutna avdelningar.
Det får inte förekomma propaganda i anslutning till ett röstmottagningsställe. Valnämnden fattar beslut kring gränsdragning för propaganda. För att undvika propaganda vid vallokaler kan valnämnden ta reda på vilka politiska aktiviteter som kommer att ske i anslutning till lokalerna innan beslut om lokaler fattas. Valnämnden behöver också se till att den ordinarie verksamheten vid lokalen vet om att det ska vara en vallokal på platsen och vilka regler som då gäller. Valmyndigheten har kompletterat tidigare beslutat ställningstagande om värdeneutrala lokaler med skrivningar om förbud mot propaganda. Det är inte möjligt för valnämnden att i principbeslut precisera exakt hur stort utrymme som ska omfattas av förbudet mot propaganda. Valmyndigheten tar i ställningstagande upp klädsel eller utrustning som är partipolitisk samt den grundlagsskyddade rätten att bära religiös klädsel på och intill ett röstmottagningsställe.
-
107kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
536kb Ladda ner dokument
-
-
Röstmottagare ska väljas för 2022. Innan rekryteringen av röstmottagare påbörjas är det lämpligt att valnämnden fattar beslut om principer och regler som ska gälla vid rekryteringen.
En gräns som vallagskommittén anser vara befogad är att en person som kandiderar på lista inte ska vara röstmottagare. Valmyndigheten bedömer att den som kandiderar på en lista inte bör arbeta som röstmottagare eller vid rösträkning räkna eller på annat sätt hantera rösterna i det val kandidaturen avser.
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Röstmottagare ska väljas för 2022. Innan rekryteringen av röstmottagare påbörjas är det lämpligt att valnämnden fattar beslut om principer och regler som ska gälla vid rekryteringen.
En gräns som vallagskommittén anser vara befogad är att en person som kandiderar på lista inte ska vara röstmottagare. Valmyndigheten bedömer att den som kandiderar på en lista inte bör arbeta som röstmottagare eller vid rösträkning räkna eller på annat sätt hantera rösterna i det val kandidaturen avser.
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen ska enligt vallagen tillhandahålla ambulerande röstmottagare. Kommunen bestämmer själv ambitionsnivån, gällande t.ex. vilka tider som ambulerande röstmottagare ska vara tillgängliga, och om det ska finnas tillgång till ambulerande röstmottagare även lördagar och söndagar. Däremot är det viktigt att ambulerande röstmottagare kan erbjudas under hela perioden då förtidsröstningen pågår och särskilt på valdagen. Antalet ambulerande röstmottagare måste också övervägas.
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
6
Arvode röstmottagare vallokaler, röstmottagare röstningslokaler och ambulerande röstmottagare valen till riksdag, kommun- och regionfullmäktige 2022-09-11
Storleken på arvodet kan skilja sig åt mellan olika funktioner.
Vid sammanträde och förrättningar för samtliga nämnder och styrelser har kommunfullmäktige beslutat om arvode. Från 2022-04-01. Heldagsarvode 936 kronor per dag (mer än 4 timmar) och halvdagsarvode 456 kronor per halvdag (upp t.om. 4 timmar).
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Endast den som fått utbildning som krävs för uppdraget, får förordnas som röstmottagare. Det innebär att det är obligatoriskt med utbildning av alla röstmottagare. Valmyndigheten rekommenderar att valnämnden förordnar röstmottagare först efter genomgången utbildning. Förordnar valnämnden röstmottagarna innan de fått utbildning ska beslutet villkoras med att förordnandet förutsätter att röstmottagarna genomgått den obligatoriska utbildningen. Valmyndigheten ansvarar för att producera utbildningsmaterial till valnämnderna. Valnämnderna ska i sin utbildning av röstmottagare använda det utbildningsmaterial som är framtaget av Valmyndigheten. Valnämnderna kan vid behov komplettera eller ersätta delar av utbildningen så att lokala förhållanden och instruktioner återspeglas.
Ordföranden och vice ordföranden ska ha fördjupade kunskaper om val, kunna leda arbetet i vallokalen och ha tillräckliga kunskaper för att kunna lösa de eventuella situationer som uppstår.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Allmänheten ska få god information om vad som gäller kring valen, när var och hur man kan rösta. Varje valnämnd har ansvar för att sprida information om valen inom den egna kommunen, specifikt om hur valen kommer att genomföras inom den egna kommunen, såsom när lokaler för röstning kommer att vara öppna och var de ligger. Kommunens webbplats är en viktig källa till information.
Många personer kommer också kontakta kommunen på det nummer som står på röstkortet för att ta reda på öppettiderna för röstmottagning eller annan valrelaterad information. Hänvisa gärna till val.se/hitta-din-vallokal. Valnämnden ska vara nåbar för såväl röstmottagare som allmänheten under alla de tider som röstmottagningen pågår i kommunen, även lördagar och söndagar.
Valmyndigheten har tagit fram en grafisk profil för valkommunikation som valnämnden rekommenderas att använda.
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
9
Information och utbildning inom kommunens organisation samt kommunikationsplan valen till riksdag, kommun- och regionfullmäktige 2022-09-11
Planera för information och utbildning av den egna organisationen.
Göra en kommunikationsplan för information till väljare.
Inkludera informationsarbete i verksamhetsskyddsanalysen eller risk- och sårbarhetsanalysen.
Kontakta kommunens olika förvaltningar för att ta reda på olika målgrupper samt om hur de jobbar med information mot sina egna målgrupper om val.
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
10
Delegering av mottagning och hantering av förtidsröster valen till riksdag, kommun- och regionfullmäktige 2022-09-11
Valnämnden ska planera för mottagning, sortering, transport, utkörning och förvaring av förtidsröster för att behålla en god säkerhet och effektiv logistik. Valnämnden upprättar ett valkansli för mottagning och hantering av förtidsröster. Instruera kommunens posthantering om hur brevröster ska hanteras.
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Om en väljare i röstlängden inte fått eller inte har kvar sitt röstkort kan ett nytt röstkort, ett så kallat dubblettröstkort, skrivas ut. Väljaren kan kontakta en kommun, Valmyndigheten, en länsstyrelse eller en utlandsmyndighet för att få ett dubblettröstkort.
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
12
Förtidsröstning genom lantbrevbärare valen till riksdag, kommun- och regionfullmäktige 2022-09-11
Valnämnden måste kontakta PostNord för att ta reda på vilka brevbärarlinjer som passerar i kommunen och göra upp om var rösterna ska lämnas in. Det kan bli nödvändigt att överlägga med andra kommuner om var rösterna ska tas emot då brevbärarna kan ta emot röster i flera kommuner.
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Valnämnden har vid tidigare val ordnat valskjutsar gratis till de väljare som inte kan ta sig själv till sin vallokal på valdagen.
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
14
Valsedlar i röstningslokaler och vallokaler valen till riksdag, kommun- och regionfullmäktige 2022-09-11
Vid valen 2022 tillämpas vissa nya regler i vallagen. Enligt dessa är det endast valnämnden som lägger ut valsedlarna på den avskärmade plats som anordnats för utläggning av valsedlar, oavsett vilken typ av valsedel det är. Partiernas ansvar för distributionen av valsedlar till röstmottagningsställen har inte förändrats. Det har också förtydligats att väljaren ska ta sina valsedlar i enskildhet och att valsedlarna ska presenteras på ett likformigt sätt.
Partier som fått minst 1 procent i något av de två senaste valen till riksdagen har rätt till utläggning av partivalsedlar för riksdagsval, regionfullmäktigeval och kommunfullmäktigeval i alla kommuner i hela Sverige (och röstmottagningsställen i utlandet).
Partier som har mandat i kommunfullmäktige har rätt till utläggning av partivalsedlar för kommunfullmäktigeval i aktuell kommun.
Partier som har mandat i regionfullmäktige har rätt till utläggning av partivalsedlar för regionfullmäktigeval i kommunerna i aktuell region.
Lista från Valmyndigheten för partier med rätt att begära utläggning.
Det finns tre olika sorters valsedlar: partivalsedlar, namnvalsedlar samt valsedlar med enbart valbeteckning, så kallade blanka valsedlar. Partivalsedlar innehåller information om valtyp och partibeteckning. Namnvalsedlar innehåller information om valtyp och partibeteckning. Blanka valsedlar innehåller information om valtyp. Väljare kan skriva partinamn eller partinamn och namn på den kandidat som hen önskar rösta på. Valsedlar ska finnas på alla röstningsmottagningsställen. Dessa ska läggas ut i anslutning till lokalen. Går det inte att ordna en plats i anslutning till lokalen, får de läggas ut inne i lokalen.
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
15
Utrustning och valmaterial röstningslokaler och vallokaler valen till riksdag, kommun- och regionfullmäktige 2022-09-11
Utrustning och valmaterial till röstningslokaler och vallokaler. Se över transportbehov vid olika tidpunkter under hela valperioden. Planera för transporter och bemanning av dessa. Inkludera transporterna i valsäkerhetsarbetet och ta höjd för säkerhetsaspekter i samband med planering. Ordna med transporter av förtidsröster från röstningslokalerna till Ånge kommunkontor och till respektive valdistrikt. Det ska alltid vara 2 personer på transporterna.
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
16
Arbete vid valnämndens kansli under valdagen valen till riksdag, kommun- och regionfullmäktige 2022-09-11
Valnämnden behöver planera och ha beredskap för sjukdom, frånvaro och extra behov av röstmottagare och övrig personal på valdagen. Se över behovet av ytterligare reserver med anledning av pandemiläget.
Valnämnden bör planera och ha beredskap för att leverera material som saknas i vallokalerna under valdagen.
Valnämnden behöver planera och förbereda mottagningen av röster från valdistrikten.
Valnämnden bör utbilda personal för mottagning av valmaterial på valnatten.
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen står inför en ny politisk organisation. Som förberedande steg föreslår kommunledningsförvaltningen att kommunens nämnder antar samma rutiner och utgår från en gemensam struktur för delegationsbeslut.
Valnämnden är en kommunal nämnd i Ånge kommun. Valnämndens förvaltningsorganisation ingår i kommunstyrelsens förvaltning. Valnämndens förvaltningschef är kommunchef. Valnämndens administration leds av kommunledningsförvaltningens kanslichef.
-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Valnämnden sammanträder under hela granskningen och rösträkningen, vilket innebär att nämnden ska närvara hela tiden. Sammanträdet ska hanteras på samma sätt som ett vanligt nämndsammanträde och förfarandet är reglerat i kommunallagen.
Valnämndens preliminära rösträkning är offentlig vilket innebär att räkningen ska vara öppen för allmänheten.
-
95kb Ladda ner dokument
-